Παρουσίαση – Κριτική – Έκτορας Δέλτα: Το Άγγιγμα

555458_214550331996741_337351339_nΓιάννης και Νεφέλη. Φως και σκοτάδι, αλήθεια και ψέμα μαζί. Δύο άνθρωποι που έστριψαν στη γωνία του δρόμου της ζωής τους την ίδια στιγμή, ακολούθησαν την ίδια διαδρομή, μόνο που σε ένα φανάρι ο ένας έφυγε στην ένδειξη της αλήθειας και ο άλλος στο ψέμα. Ποιος έκανε τι; Και οι δύο ενήργησαν και με τους δύο τρόπους τοποθετώντας χρονικά σε διαφορετικές στιγμές τις ενέργειες τους και αυτό ήταν που κατέστρεψε τη σχέση τους.

Εκείνη όμορφη σαν πορσελάνινη κούκλα, ηθοποιός, ετών 30 και κάτι. Εκείνος γοητευτικός και σοβαρός, τεχνικός διευθυντής σε ραδιοφωνικό σταθμό και ηχολήπτης θεατρικών παραστάσεων. Στα 40 του χρόνια μετράει έναν διαλυμένο γάμο και δυο παιδιά. Η κεντρική ιστορία δεν απέχει πολύ από όσα έχουμε διαβάσει μέχρι τώρα. Φυσικά, ο Γιάννης και η Νεφέλη ερωτεύτηκαν, φυσικά έζησαν μαζί, φυσικά χώρισαν, τσακώθηκαν, έκλαψαν ο ένας στη σκέψη του άλλου. Το ιδιαίτερο αυτού του βιβλίου είναι ότι όλη την κατάσταση την αφηγείται ο εκείνος και όχι η εκείνη, όπως έχουμε συνηθίσει. Οι πράξεις, οι ενέργειες και οι συμπεριφορές παρουσιάζονται κάτω από το πρίσμα του ανδρός. Το αιώνιο ερώτημα των γυναικών για το αν οι άνδρες σκέφτονται και αναλύουν τα ζητήματα της σχέσης τους απαντάται μέσω του Γιάννη, ο οποίος αντικρούει την κοινή παραδοχή όλων των γυναικών, που θέλει τους άνδρες αμέτοχους και επιφανειακούς.

Στα 40 του βρήκε το δάσκαλό του στο πρόσωπο της Νεφέλης. Βρήκε τον άνθρωπο που τον έκανε να νιώσει πραγματικά και ουσιαστικά ερωτευμένος, ευτυχισμένος, χαρούμενος και ψυχικά ισορροπημένος για πρώτη φορά στη ζωή του. Η Νεφέλη με την αλήθεια της ψυχής της κατόρθωσε να ανυψώσει τον Γιάννη από το σκοτάδι στο φως. Εκείνος με τη σειρά του αντιλαμβανόταν όλη αυτή την επιρροή που ασκούσε πάνω του αυτό το πλάσμα, γεγονός που τον έκανε να δένεται όλο και περισσότερο μαζί της. Τα προβλήματα ήρθαν όταν η Νεφέλη άρχισε να βυθίζεται δικό της σκοτάδι. Σαν μεγαλύτερος και με περισσότερες εμπειρίες αντιλήφθηκε την αλλαγή γρήγορα και πάλεψε με τους δαίμονες που κυρίευαν τόσο τη δική του όσο και τη δική της ψυχή, προκειμένου να σώσει ό,τι πολυτιμότερο είχε χτίσει στη ζωή του «τον Γιάννη και τη Νεφέλη», μαζί. Οι δυο τους μαζί δημιουργούσαν μια υπόσταση περίεργα μαγική. Το ήξεραν και οι ίδιοι, το ένιωθαν. Δεν ζούσαν ο ένας χωρίς τον άλλο. Ωστόσο, με τις πράξεις τους, σωστές ή λανθασμένες, δικαιολογημένες ή μη, τοποθέτησαν «τον Γιάννη και τη Νεφέλη» σε ένα κιβώτιο με την ένδειξη «Προσοχή! Εύθραυστο!» και το ερώτημα είναι, κατάφεραν άραγε κατά τη μετακόμιση τους από το ψέμα στην αλήθεια να επανατοποθετηθούν στη σχέση τους αλώβητοι;

Το «άγγιγμα» ήρωες και αναγνώστες το νιώθουν βαθιά μέσα στην ψυχή τους, αλλά και στο κορμί τους. Μπαίνεις μέσα στις σελίδες του, ζεις, συμπονάς, κατανοείς… Ένα ακόμη στοιχείο που κάνει το «Άγγιγμα» ξεχωριστό είναι το εύρημα της παρεμβολής μέσα στην αφήγηση στίχων από διάφορα τραγούδια που εξέφραζαν τη συναισθηματική κατάσταση του Γιάννη, γεγονός που συνδεόταν άμεσα και με την επαγγελματική του φύση. Έχοντας ανοιχτό το youtube και συνδέοντας την ανάγνωση με το άκουσμα των προτεινόμενων κομματιών γινόσουν ένα με την ιστορία. Δεν αποτελεί ένα βιβλίο απλής παράθεσης γεγονότων. Δεν γράφτηκε για να αφηγηθεί σε ευρύ κοινό η ιστορία δύο ανθρώπων. Θίγονται ζητήματα ψυχής, αγωνίες και ερωτήματα που έχουν οι άνθρωποι όταν βρίσκονται σε μια σχέση. Θίγονται, όμως, και κοινωνικά ζητήματα, όπως η ενδοοικογενειακή βία ή ο βιασμός και μάλιστα ο ομόφυλος βιασμός. Εκεί κάπου είδα το συγγραφέα να χάνει έδαφος. Με «ενόχλησε» η επιδερμική περιγραφή τόσο σημαντικών καταστάσεων. Όταν αποφασίζει ένας συγγραφέας να συμπεριλάβει τέτοιου είδους θέματα σε ένα μυθιστόρημα, θεωρώ καθήκον του να διαβάσει, να αναλύσει, να ενημερωθεί και να παραθέσει σωστά και περιγραφικά τα γεγονότα, ώστε να εξηγήσει συμπεριφορές και να δώσει έτσι μια παραπάνω γνώση ή μια ώθηση για ενδελεχή σκέψη. Όπως επίσης και η ανάλυση των χαρακτήρων άφηνε ερωτηματικά. Ο συγγραφικός λόγος του Έκτορα Δέλτα στρωτός και ρομαντικός, παρέθετε τις καταστάσεις χρησιμοποιώντας λέξεις, φράσεις και παρομοιώσεις που κατόρθωναν να διατηρήσουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Μου άφηνε, όμως, την εντύπωση ότι έχει κάτι ακόμη να πει, ενώ παράλληλα φαινόταν ξεκάθαρα πως ο λόγος του έχει τη δυνατότητα να επεκταθεί με αποτέλεσμα να αναρωτιέμαι γιατί δεν το κάνει. Ένιωσα κι εγώ «το Άγγιγμα», αλλά ήθελα κάτι παραπάνω…

 

Έκτορας Δέλτα

Το Άγγιγμα

Εκδόσεις Αγγελάκη

 

Ζωή Καρασουλτάνη

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.