Αποχωρεί από την ελληνική αγορά η Uterqüe

Το κλείσιμο των καταστημάτων της Uterqüe, αλυσίδας δερμάτινων αξεσουάρ και υποδημάτων, στην Ελλάδα αποφάσισε ο όμιλος Inditex (Zara), διατηρώντας ωστόσο την παρουσία της φίρμας στη χώρα μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος, το οποίο σύντομα θα καλύπτει αγορές από την Ελλάδα.

uterque

Η εν λόγω αλυσίδα αποτελεί το όγδοο concept μόδας του ισπανικού ομίλου που αναπτύχθηκε στη χώρα, ενώ αποτελεί και τη νεότερη αλυσίδα στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου διεθνώς με παρουσία σε 24 χώρες. Η Uterqüe διέθετε υποδήματα, τσάντες, αξεσουάρ και μια περιορισμένη συλλογή ρούχων σε τιμές πάνω από το μέσο όρο του προϊοντικού μίγματος που προσφέρει ο όμιλος μέσω των υπόλοιπων concept (Zara, Massimo Dutti κ.ά.).

Η ισπανική αλυσίδα δεν κατάφερε να αναστρέψει την ‘’κακοδαιμονία’’ της αρνητικής πορείας των τελευταίων ετών της κρίσης,  γεγονός το οποίο οδήγησε το μητρικό όμιλο στην απόφαση να βάλει οριστικό ‘’λουκέτο’’ από τις αρχές Ιανουαρίου ακόμη και στα δύο τελευταία καταστήματα που λειτουργούσαν στα εμπορικά κέντρα Golden Hall και Τhe Mall Athens.

Μία από τις αιτίες που οδήγησαν τελικά και στο οριστικό λουκέτο, αποτέλεσε το γεγονός ότι η έναρξη της λειτουργίας των Uterqüe στην Ελλάδα συνέπεσε με την αρχή της κρίσης: Η εταιρεία, η οποία διαθέτει τις ακριβότερες σειρές του ομίλου Inditex σε γυναικεία αξεσουάρ κυρίως αλλά και ρούχα,  ήρθε στη χώρα μας στα τέλη του 2008 κι έκτοτε δεν κατάφερε να ορθοποδήσει, παρά τις κινήσεις αναδιάρθρωσης που έγιναν μέσα στην κρίση από την ελληνική διοικητική ομάδα και για τις 8 αλυσίδες του μεγαλύτερου «παίκτη» στο εγχώριο λιανεμπόριο ένδυσης (Ζara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Zara Home, Pull & Bear, Oysho, Uterque) με συνολικά 154 καταστήματα. Aξιοσημείωτο είναι το γεγονός ,ότι ο όμιλος Inditex καταγράφηκε ως ο  πρώτος στο εγχώριο λιανεμπόριο, ο οποίος προχώρησε σε γενναίες επαναδιαπραγματεύσεις  των μισθωμάτων του, ήδη από το 2009, σε μία προσπάθεια μείωσης του κόστους, ενώ δε δίστασε από την αρχή της κρίσης να κλείσει τα λιγότερα αποδοτικά ή ζημιογόνα καταστήματα.

Eιδικά όσον αφορά την Uterqüe, που είναι και η νεότερη από τις αλυσίδες του ομίλου, είχε κατά την τελευταία χρήση από το Φεβρουάριο του 2012 έως και τον Ιανουάριο του 2013 διεύρυνση των ζημιών της στην Ελλάδα στα 3,3 εκατ. ευρώ από 2 εκατ. ευρώ και μείωση του τζίρου από τα 4 εκατ. ευρώ στα 2,4 εκατ. ευρώ. Ο μητρικός όμιλος προχώρησε στο κλείσιμο των καταστημάτων του εκτός των εμπορικών κέντρων (Γλυφάδα, Κηφισιά κ.τ.λ.) αλλά και σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου να ενισχύσει τη θυγατρική του, κινήσεις ωστόσο οι οποίες δεν απέδωσαν ούτε αυτές τα αναμενόμενα.

Αντίθετα, καλύτερη πορεία στην Ελλάδα έχει πλέον η μεγαλύτερη αλυσίδα, τα καταστήματα Zara, τα οποία επίσης μετά από τις ζημιές των περασμένων ετών της κρίσης, πέρασαν στην κερδοφορία κατά την προηγούμενη χρήση.  Αναλυτικότερα, η μεγαλύτερη στην Ελλάδα αλυσίδα του γκρουπ, η Zara Hellas εμφάνισε κύκλο εργασιών της τάξης των 180,6 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 8% περίπου έναντι του 2011. Σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων παρουσίασε κέρδη ύψους 1,4 εκατ. ευρώ από ζημιές της τάξης των 6 εκατ. ευρώ το 2011.

Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται σε μη επαναλαμβανόμενες ζημιές που ενέγραψε το 2011 η αλυσίδα από κλείσιμο καταστημάτων της. Τα ίδια κεφάλαια της διαμορφώνονται στα 10,5 εκατ.ευρώ περίπου από 44,9 εκατ. ευρώ το 2011 εξαιτίας της επιστροφής κεφαλαίου προς του μετόχους. Σημειώνεται επίσης ότι η αλυσίδα παρουσίασε μείωση των εξόδων διάθεσης στα 77 εκατ. ευρώ περίπου από 90 εκατ.ευρώ το 2011, γεγονός που αποδίδεται σε μείωση μισθωμάτων που απέδωσαν στη χρήση του 2012 και σε κλείσιμο καταστημάτων. H δεύτερη από άποψη τζίρου αλυσίδα του ομίλου στην Ελλάδα, η Bershka παρουσίασε κύκλο εργασιών της τάξης των 54,6 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 9%, ενώ διεύρυνε τις ζημιές της στα 3 εκατ. ευρώ από 2,2 εκατ. ευρώ το 2011. Τα ίδια κεφάλαια της μειώθηκαν ομοίως στο 1 εκατ. ευρώ περίπου από 6 εκατ. ευρώ το 2011 ενώ και τα έξοδα διάθεσης υποχώρησαν κατά 4 εκατ. ευρώ περίπου.

Η αλυσίδα Pull&Bear παρουσίασε οριακή αύξηση κύκλου εργασιών στα 39,2 εκατ. ευρώ από 38,9 εκατ. ευρώ πέρυσι ενώ τα καθαρά κέρδη της διαμορφώθηκαν στο 1 εκατ. ευρώ από ζημιές 285 χιλιάδων ευρώ το 2011. Η αλυσίδα μείωσε επίσης τα έξοδα διάθεσης από 18,2 εκατ. ευρώ το 2011 στα 15,7 εκατ. ευρώ το 2012.

Πτώσεις όμως παρουσιάστηκαν στην αλυσίδα Stradivarius όπου  ο κύκλος εργασιών μειώθηκε οριακά στα 27,2 εκατ. ευρώ από 28,3 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ βελτίωσε σημαντικά τις ζημιές της στις 417,5 χιλ. ευρώ από 3,4 εκατ. ευρώ το 2011,καθώς και στην αλυσίδα Massimo Dutti. που παρουσίασε πτώση κύκλου εργασιών κατά 7%περίπου το 2012 στα 21,5 εκατ. ευρώ ενώ σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων εμφάνισε ζημίες 924,8 χιλιάδων ευρώ.

Δυστυχώς κανείς δεν ξέρει ποια εταιρεία θα καταφέρει να παραμείνει αλώβητη από την δύσκολη περίοδο της κρίσης…

Φαίη Κεφαλά

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.