Οι Έλληνες φοιτητές μετακομίζουν στην Τουρκία

 Οι ριζικές αλλαγές στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ της χώρας που  φέρνει το σχέδιο «Αθηνά» για τη συνένωση πανεπιστημιακών και τεχνολογικών ιδρυμάτων, καθώς το υπουργείο Παιδείας φιλοδοξεί η ομοσπονδιοποίηση να γίνει στα πρότυπα του Πανεπιστημίου του Λονδίνου που έχει στην εποπτεία του σημαντικό αριθμό Ανωτάτων Σχολών.

 Τα τελευταία χρόνια πάντως παρά τις αλλαγές που προωθούνται, πολλοί Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν σε τουρκικά πανεπιστήμια, ενώ συνολικά αυξάνεται ο αριθμός των ξένων φοιτητών σε αυτά φτάνοντας φέτος τις 31.170 άτομα. Η Ελλάδα είναι, μετά το Αζερμπαϊτζάν και  το Τουρκμενιστάν, σε μια ομάδα μαζί με Γερμανία, Βουλγαρία, Μογγολία και Ρωσία.

Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα πως ο αριθμός των Ελλήνων φοιτητών που εγκαταλείπουν την Ελλάδα έχει τριπλασιαστεί ,αφού κατά το προηγούμενο πανεπιστημιακό έτος ο αριθμός τους αυξήθηκε κατά περίπου 2000. Βέβαια, δεν διευκρινίζεται αν οι εν λόγω φοιτητές σπουδάζουν στην Τουρκία λόγω καταγωγής ή μητρικής γλώσσας, αν δηλαδή ανήκουν στην Πομακική  μειονότητα της Θράκης ή είναι μουσουλμάνοι της Ελλάδας. Για τις  κατηγορίες αυτές των φοιτητών βέβαια δεν έχει διευκρινιστεί η αιτία της φοιτητικής μετανάστευσής, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες  αυτή βασίζεται στην ολοένα αυξανόμενη επιστημονική εγκυρότητα των πανεπιστημίων της γείτονος χώρας, που με τα κονδύλια και τις ιδιωτικές επενδύσεις πολλά από αυτά έχουν καταφέρει να μπουν στις λίστες με τα καλύτερα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο.

Η τάση αυτή των Ελλήνων φοιτητών δεν είναι νέα καθώς  εδώ και χρόνια πολλοί επιλέγουν να φύγουν για σπουδές στο εξωτερικό, κυρίων στην Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες για να αποκτήσουν πτυχίο από αγγλόφωνα πανεπιστήμια, που διαθέτουν παγκόσμιο κύρος.  Απ’ την άλλη τα ελληνικά πανεπιστήμια βυθίζονται ολοένα και περισσότερο στην παγκόσμια κατάταξη, με αποτέλεσμα την μείωση του παρεχόμενου σπουδαστικού έργου και την ημιμάθεια των φοιτητών. Χαρακτηριστικό άλλωστε είναι το γεγονός ότι οι οδηγοί σπουδών στις ξένες χώρες, και ειδικά στην Τουρκία αλλάζουν ταχύτατα προσαρμοζόμενοι στα νέα κοινωνικά και επιστημονικά δεδομένα, σε αντίθεση με την Ελλάδα. Ενώ, τέλος, το σχέδιο «Αθηνά» δεν βοηθά στην αντιμετώπιση της κατάστασης, καθώς καταργούνται ή συγχωνεύονται γνωστικά αντικείμενα στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Αλέξανδρος Πήχας

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.