[ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ] Ο Σίμος Κακάλας, η Δήμητρα Κούζα και η Έλενα Μαυρίδου στο RoadStory.gr

Σίμος Κακάλας, Δήμητρα Κούζα, Έλενα Μαυρίδου. Ηθοποιοί! Μα τι ηθοποιοί!! Από την πρώτη στιγμή που τους γνώρισα πριν από 2 χρόνια κατάλαβα ότι οι 3 τους αποτελούν κάτι πολύ ξεχωριστό. Κάτι που τους τοποθετεί στα μάτια των θεατών πολύ μακριά από οτιδήποτε συνηθισμένο και συμβατικό.

simos dimitra elenaΒλέποντάς τους κανείς σε οποιοδήποτε έργο δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει τη σκηνική τους «μαγκιά» κι αυτό πηγάζει από τη βαθιά και εξονυχιστική, θα μπορούσα να πω, μελέτη που κάνουν πριν ανεβάσουν ένα έργο. Για όσους δεν τους γνωρίζετε και με θεωρείτε υπερβολική αρκεί να σας πω ότι η έρευνά τους πάνω στη Γκόλφω του Περεσιάδη ξεκίνησε πάνω από 10 χρόνια πριν.

Ερχόμαστε λοιπόν, Δεκέμβριος του 2013 να μιλάμε με τη Δήμητρα, την Έλενα και το Σίμο στο φουαγιέ του θεάτρου Αυλαία, εκεί που παρουσιάζουν την 8η –και τελευταία, λένε, θα το σκεφτούμε αν τους πιστέψουμε- εκδοχή της Γκόλφως, το «Goλfω! Directors’ cut».

«Η Γκόλφω αποτέλεσε την πλατφόρμα πάνω στην οποία αναπτύχθηκαν πάρα πολλά πράγματα. Ήταν έργο των μπουλουκιών και οι μπουλουκστήδες είχαν πάρα πολύ τον αυτοσχεδιασμό, ήταν άνθρωποι της πιάτσας και μιλούσαν τη γλώσσα του κόσμου. Αυτός ήταν ο κύριος άξονας που μας οδήγησε στα διαφορετικά ανεβάσματα γιατί κάθε φορά έμπαινε και ένα διαφορετικό στοιχείο» απάντησε ο κύριος της παρέας όταν ρώτησα τι είναι αυτό που διατηρεί άσβεστο το ενδιαφέρον τους πάνω στο συγκεκριμένο έργο. «Για να μπορείς να έχεις ανατροπή, βέβαια, πρέπει να υπάρχει κάτι σταθερό, έτσι η παράσταση λειτουργεί πάνω σε ένα δίπολο. Από τη μια πλευρά είναι το αυτοσχεδιαστικό κομμάτι και από την άλλη υπάρχει η δομή της και οι χαρακτήρες που είναι δουλεμένοι με το μοιρογνωμόνιο» συμπληρώνει η Έλενα.

GOLFO director's cut 2_sΑκούμε Γκόλφω την 1η, τη 2η φορά, Γκόλφω στην Αθήνα, στην επαρχία… σε αυτή την τελευταία εκδοχή της γιατί να έρθει να την παρακολουθήσει κανείς;

Με ένα στόμα μια φωνή απαντούν: «Όσοι το έχουν ξαναδεί να έρθουν να δουν να δουν την εξέλιξη της παράστασης, οι υπόλοιποι να έρθουν για να περάσουν καλά! Επηρεαστήκαμε από το γεγονός ότι παίζουμε σε γιορτινή περίοδο κι έτσι απομακρύναμε τα πιο dark στοιχεία της προηγούμενης εκδοχής. Δεν έπαιζαν όλοι οι χαρακτήρες με μάσκες. Σε όλες αυτές τις εκδοχές της Γκόλφως έχουμε παίξει με ολόκληρες και μισές μάσκες. Ωστόσο το 1ο ανέβασμα της ήταν χωρίς αυτές. Έχει περάσει και αυτό από πολλά στάδια, όπως και η διανομή, η σκηνοθεσία, η ενδυματολογία, η μουσική…»

Κι όμως είναι ακόμη εδώ, χωρίς να χάσουν στιγμή το ενδιαφέρον τους γιατί η Γκόλφω έδωσε κατά κάποιο τρόπο την κατευθυντήρια γραμμή στην ομάδα τους, την Εταιρεία Θεάτρου Χώρος, στις τεχνικές που χρησιμοποιούν και στα στοιχεία που τη διακρίνουν, κυρίως ως προς τη γλώσσα. «Όλα τα στοιχεία που κατά καιρούς δοκιμάζουμε και τελικά χρησιμοποιούμε ή απορρίπτουμε ανακατεύονται, εξελίσσονται και ωριμάζουν μέσα από τη Γκόλφω, επομένως είναι για εμάς κάτι ιδιαίτερο» λέει ο Σίμος και συμπληρώνει η Δήμητρα «και έχει δοκιμαστεί σε πάρα πολλές συνθήκες. Η Γκόλφω έχει παιχτεί από φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού μέχρι απομακρυσμένα χωριά, όπου οι άνθρωποι είχαν να παρακολουθήσουν θέατρο πάνω από 50 χρόνια. Έχουμε παίξει στο δρόμο, σε αυλές, με μοναδικό φωτισμό τη λάμπα της ΔΕΗ… Έχει διαγράψει μια εξαιρετικά μεγάλη πορεία.»

dim elΚάποια στιγμή, με αφορμή μια άλλη παράσταση τους άκουσα να λένε ότι τους έχει τύχει, σε χωριό της Κρήτης να σβήσουν τα φώτα και να ολοκληρώσουν την παράσταση με μοναδικό φως αυτό που παρήγαγε ένα αγροτικό αυτοκίνητο. Τώρα που τους είχα απέναντί μου δεν μπορούσα να μη ρωτήσω, πως ήρθαν σε επαφή με τους υπεύθυνους για να φτάσουν τελικά να παίξουν σε τέτοια μέρη. «Στην αρχή εμείς τους βρήκαμε. Μετά άρχισε να ακούγεται και να αντιστρέφεται η κατάσταση. Η κατάσταση, βέβαια, και τα νέα σχέδια με τον Καποδίστρια κτλ. έχουν δυσχεράνει πάρα πολύ αυτή μας την προσπάθειά, γιατί δεν δίνονται πια χρήματα στις κοινότητες», τόνισε ο Σίμος με απογοήτευση. «Εμείς, λιγότερο μεν αλλά εξακολουθούμε να βγαίνουμε στην επαρχία γιατί αξίζει τον κόπο. Παίξαμε σε χωριό, που είχαν να δούνε θέατρο 50 και πλέον χρόνια και εμφανίστηκαν όλοι οι κάτοικοί του ντυμένοι με τα καλά τους και σιγοψιθύριζαν στίχους του έργου . Ήταν πολύ συγκινητικό αυτό» έδωσε μια πιο γυναικεία διάσταση η Έλενα με την παρατήρησή της, αλλά συμφωνώντας και ο Σίμος είπε χαρακτηριστικά: «ως απόφοιτοι του Κ.Θ.Β.Ε. είχαμε συνηθίσει σε λίγο πιο χλιδάτες καταστάσεις. Όταν, όμως βιώσαμε αυτή την άμεση και ειλικρινή ανταπόκριση συνειδητοποιήσαμε την ουσία της δουλειάς μας.»

Κι ενώ μιλάμε εντυπωσιάζομαι από τον τρόπο που συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο στις απαντήσεις. Σε αυτή την ομάδα υπάρχει πλήρης σύμπνοια. Όπως είπε και ο Σίμος, «από μια ομάδα περνούν πολλά άτομα, το θέμα είναι ποιοι μένουν. Και αυτοί που μένουν είναι γιατί υπάρχει σύγκλιση απόψεων, κοινοί στοίχοι και παρόμοια οπτική των πραγμάτων».

golfo

Εντελώς αιφνιδιαστικά απευθύνομαι στο Μιχάλη, ο οποίος μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχε καταλάβει ότι βρισκόταν σε συνέντευξη και μόλις το συνειδητοποίησε απομακρύνθηκε «έντρομος»! Ευτυχώς είχα προλάβει να αποτυπώσω το συναίσθημά του από την πρώτη του σκηνική συνύπαρξη και με τους 3 χρόνιους συνεργάτες. Σε αυτή την παράσταση υποδύεται τον Κίτσο και τον Τάσο και ομολογουμένως στέκεται επάξια στη σκηνή, παρά το γεγονός ότι ανέλαβε το ρόλο και προετοιμάστηκε σε μόλις 3 εβδομάδες. «Με τη Δήμητρα και την Έλενα είχαμε συναντηθεί ξανά στη σκηνή κατά το παρελθόν, ενώ με το Σίμο είναι η πρώτη φορά. Δεν σου κρύβω ότι τρέμει το φυλλοκάρδι μου (γέλια!).» Σε ό,τι αφορά στους ρόλους του και αν ο Σίμος ως σκηνοθέτης του έκανε υποδείξεις, δεδομένου ότι στο παρελθόν τους είχε υποδυθεί και ο ίδιος, ο Μιχάλης ειλικρινώς είπε: «Πάνω στη διδασκαλία, ο χαρακτήρας προέκυψε από εμένα αλλά ήταν σα να τον είχε φέρει ο Σίμος μέσα μου.»

Διδασκαλία ακούω… «Δεν μπορείς να μη τον δεις σαν δάσκαλο το Σίμο. Τον ενδιαφέρει πολύ περισσότερο η ανάπτυξη και η εξέλιξη ενός ηθοποιού παρά η τελική δημιουργία μιας παραγωγής» μου απαντά αφοπλιστικά η Έλενα.

dim el simΑυτό το θάρρος επάνω στη σκηνή το είχατε από την αρχή της πορείας σας; Δικαιωματικά παίρνει το λόγο ο Σίμος, ως ο άνθρωπος που είχε την ιδέα να ασχοληθούν στην Εταιρεία Θεάτρου Χώρος με το συγκεκριμένο είδος θεάτρου: «Το μπουλούκι είναι μια ιστορία που σε ψήνει ακριβώς προς αυτή την κατεύθυνση. Οι μπουλουκτσήδες έστηναν παραστάσεις στο γόνατο απλά γιατί κάτι δεν πήγαινε καλά. Εγώ αυτό θαυμάζω πολύ και πιστεύω ότι είναι χαρακτηριστικό του Έλληνα γενικότερα. Δεν είμαστε πειθαρχημένοι όπως οι γερμανοί. Όσο κι αν εκείνοι θέλουν να μας κάνουν ίδιους, δεν μπορούμε να γίνουμε. Εμείς αυτό που έχουμε να προσφέρουμε είναι το πνεύμα της ετοιμότητας, της πατέντας, της έξυπνης διαχείρισης της κατάστασης. Αυτό για μένα θα έπρεπε να έχει η… ελληνική σχολή θεάτρου. Χάθηκε, όμως, από τις επόμενες γενιές ηθοποιών εξαιτίας της λαμογιάς. Ήρθε η χούντα και τα χτύπησε όλα κατακέφαλα. Μας κάνανε να μισήσουμε την παράδοση. Πέρασαν πολλά χρόνια έως ότου να μπορέσουμε να απενεχοποιηθούμε από αυτή. Μετά ήρθαν οι βιντεοκασέτες που ήταν μια προχειρότητα άνευ προηγουμένου. Δυστυχώς έχουμε αμερικανοποιηθεί τόσο πολύ που δεν θα καταφέρουμε να επιστρέψουμε πίσω στην παράδοση. Έχει μπει μέσα μας το εύκολο και το σκυλάδικο. Βέβαια, το σκυλάδικο επικρατεί σε όλο τον κόσμο. Το αμερικάνικο RnB και ο Justin Bieber είναι σκυλάδικο, με τη διαφορά ότι εκεί υπάρχει το κοινό, λόγω μεγέθους της χώρας, που θα μπορέσει να στηρίξει και το διαφορετικό.»

elekakalasdimitra1Η αρχική ανάγκη της Γκόλφως ήταν να δεις ποιος είσαι όχι ποιος λες ότι είσαι. Η Ελλάδα είναι ένα μωσαϊκό πολιτισμών και ανθρώπων το οποίο αντί να αναδεικνύουμε και να χρησιμοποιούμε ως δύναμή μας, εμείς το θάβουμε βαθιά μέσα μας προκειμένου να αποδείξουμε ότι είμαστε ο Αριστοτέλης ή ο Πλάτωνας. Αυτοί οι άνθρωποι πριν χιλιάδες χρόνια κάνανε αυτό που είχαν να κάνουνε κι εμείς ακόμη μιλάμε γι’ αυτούς, μη προσπαθώντας να δημιουργούμε το τώρα.

Η ώρα έχει πάει 8 και ενώ η αρχική μας «συμφωνία» ήταν για μια 30λεπτη συζήτηση, έχει περάσει ήδη 1.30 ώρα και τα παιδιά πρέπει να ανέβουν στο καμαρίνι για να ετοιμαστούν. Τους αποδεσμεύω, λοιπόν, ρωτώντας φυσικά τι ακολουθεί μετά τη Γκόλφω. Η λογική αλληλουχία ακολουθείται και σε αυτό, αφού μετά τη Γκόλφω και την Ερωφίλη ακολουθεί ο Ορέστης του Ευρυπίδη σε μετάφραση Τσαρούχη. Περισσότερες λεπτομέρειες εν καιρώ…

Μη χάσετε τις τελευταίες παραστάσεις της «Goλfω! Directors’ cut» στο θέατρο Αυλαία έως και τις 5 Ιανουαρίου 2014!

*Καλά κάναμε και δεν τους πιστέψαμε τότε. Όσοι, λοιπόν, χάσατε τη Γκόλφω αλλά και όλοι εσείς που θέλετε να την ξαναδείτε, η παράσταση παρουσιάζεται από τις 3-28 Σεπτεμβρίου 2014 στο θέατρο Αυλαία! Λεπτομέρειες ΕΔΩ!

zoe

 

 

 

Ζωή Καρασουλτάνη
zoi.roadstory@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.