[ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ] Πέμη Ζούνη: Πολιτικά νοιώθω αποτυχημένη… και ως πολίτης και ως πολιτικός

Δεν σας κρύβω πως ένα μείγμα δημιουργικού άγχους και αγωνίας με περιέλουσαν όταν ορίσαμε το ραντεβού μας με την Πέμη Ζούνη! Βέβαια, όταν πια βρεθήκαμε η μια απέναντι στην άλλη και μέχρι να αποχωριστούμε αυτά είχαν εξανεμιστεί, ενώ ένα χαμόγελο σχηματίστηκε στο πρόσωπο και την ψυχή μου.

Pemi-Zouni

Η παρουσία της κυριεύεται από κάτι μαγικό… είναι η χροιά στη φωνή της, είναι η αύρα σιγουριάς και αυτοπεποίθησης που αποπνέει… το βέβαιο είναι ότι σε παρασύρει. Από την πρώτη κιόλας στιγμή ήθελα απλά να την ακούω. Οι λέξεις της, οι εκφράσεις της, ακόμη και οι κινήσεις της σου μετέδιδαν ένα μήνυμα.

Η προσωπική και επαγγελματική πορεία της άφησαν να φανεί έκδηλα ο σταθερός χαρακτήρας και το ήθος της, επομένως νομίζω πως τα λόγια περιττεύουν όταν αναφέρεται κανείς σε εκείνη!

Διαβάστε τη συνέντευξη και ταξιδέψτε μαζί μας στον κόσμο της Πέμης Ζούνη…

«Ελένη». Μια πασίγνωστη ιστορία, που φέτος το καλοκαίρι έρχεστε να την παρουσιάσετε εσείς, υποδυόμενη μάλιστα έναν ρόλο-μούσα για τους καλλιτέχνες. Φτάνοντας αισίως στο τέλος της περιοδείας, ποια είναι άραγε η γεύση που σας αφήνει η παράσταση;

Παρά τις δύσκολες συνθήκες και μέσα σε ένα πολύ σκληρό καλοκαίρι, ήμασταν πολύ καλά συντονισμένοι, υπήρχε μεταξύ μας σύμπνοια επομένως καταφέραμε και δεν λυγίσαμε. Ο κόσμος αποδέχθηκε την παράσταση πολύ γλυκά και γενναιόδωρα. Είχαμε τη χαρά να έχουμε μια καλλιτεχνική παραδοχή σχεδόν χωρίς εξαίρεση σε κάθε πόλη. Κάνοντας, λοιπόν, τον απολογισμό, θεωρώ ότι σταθήκαμε πολύ τυχεροί στην αναμέτρησή μας με αυτό το δύσκολο έργο του Ευριπίδη, αφού πρόκειται για μια τραγικομωδία, ένα από τα δυσκολότερα είδη και τελικά πήγαμε καλύτερα απ’ ό,τι περιμέναμε, ευτυχώς.

Τα καταφέρατε, μάλιστα, χωρίς να γνωρίζετε καλά τους συμπρωταγωνιστές σας.

Ακριβώς γι’ αυτό το είπα. Δεν είναι αυτονόητο ότι θα καταφέρναμε να ταιριάξουν τα χνώτα μας, οι προτιμήσεις μας, οι αξίες και η αισθητική που έχει ο καθένας.

15678227_awawzd.limghandler

Διαβάζοντας για εσάς παρατήρησα ότι τονίζετε τη σημαντικότητα της καλής χημείας μεταξύ των συνεργατών σας. Πως μπορείτε όμως να «μαντέψετε» αυτούς με τους οποίους θα τα πάτε καλά;

Πρέπει και θέλω να συμβαίνει αυτό. Ξέρεις γιατί; Αν συνεργαστείς με ανθρώπους με τους οποίους δεν καταφέρεις να βρεις κοινούς κώδικες, το αποτέλεσμα τινάζεται στον αέρα. Είναι τόσο απλό. Λίγο πολύ έχεις αίσθηση του χώρου. Στην Ελλάδα ο κλάδος μας είναι περιορισμένος. Ακόμη κι αν δεν έχεις δουλέψει με κάποιον, μπορείς να βγάλεις κάποια συμπεράσματα από τις κινήσεις και τις επιλογές του. Με κάποιους δεν έχω συναντηθεί ποτέ, όπως στην περίπτωση του Αντώνη του Καφετζόπουλου, αλλά αυτό είναι σπάνιο φαινόμενο. Είναι πολύ λίγα τα πρόσωπα που δεν τα έχεις αποκλείσει τυχαία. Ξέρουμε περίπου ποιος είναι τι.

Τα μηνύματα που μπορεί να προσκομίσει κανείς από αυτή την παράσταση είναι πολλά. Ποιο πιστεύετε ότι είναι εκείνο που κράτησε η πλειοψηφία του κοινού φέτος το καλοκαίρι από την Ελένη;

Δεν μπορώ να το ξέρω αυτό. Εάν έρθει ο άλλος και σου μιλήσει για το μήνυμα έχεις αποτύχει. Η παράσταση δεν είναι ένα φιλολογικό μάθημα. Σου δίνει χιλιάδες αισθήσεις που τις παίρνεις μαζί σου. Δεν προλαβαίνεις να τις επεξεργαστείς όλες αμέσως μετά  το τέλος της. Βλέπω γλύκα, ευχαρίστηση, εγρήγορση και ανάταση στα μάτια τους, αλλά αλίμονο αν μιλούσαμε για το μήνυμα του έργου. Το λέω αυτό γενικά για τα έργα τέχνης. Εξάλλου τα μεγάλα έργα τέχνης είναι πάντα ανοιχτά. Ο καθένας θα διαβάσει αυτό που μπορεί, προτιμάει και θέλει. Θα με ενδιέφερε να μάθω τι έχεις συμπεράνει εσύ.

Εγώ συγκράτησα πολύ μέσα μου τη ματαιότητα των πραγμάτων. Μια μηχανορραφία, ένα καπρίτσιο θα μπορούσαμε να πούμε, της Ήρας έφερε ένα αγαπημένο ζευγάρι χιλιόμετρα μακριά για χρόνια, αλλά προκάλεσε και την καταστροφή δύο λαών από τον πόλεμο. Αυτό συνδέεται τρομακτικά με το σήμερα και τα γεγονότα που κατασκευάζονται σκόπιμα προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα των ισχυρών, μη υπολογίζοντας τις συνέπειες που αυτά θα έχουν.

Σωστά. Το σχόλιο του Ευριπίδη εδώ, όπως και σε πολλά έργα του είναι η κριτική που κάνει στους μάντεις και τους θεούς και στην ανοησία των ανθρώπων. Πόσο ανόητοι είμαστε να στηριζόμαστε στις βουλές κάποιου που είναι έξω από εμάς τους ίδιους. Δυστυχώς, δεν έχει υπάρξει ιστορική περίοδος που να έχει βελτιωθεί το ανθρώπινο είδος. Ακόμη και 2500 χρόνια μετά βλέπεις ότι δεν έχουμε αλλάξει καθόλου. Αυτό δεν είναι αισιόδοξο. Η εξέλιξη αφορά μόνο στην τεχνολογία. Στον πνευματικό τομέα πάμε πίσω.

zouni_eleni_2Πιστεύετε ότι απομακρυνόμαστε από τον πολιτισμό;

Σαφέστατα ναι και είναι παγκόσμιο φαινόμενο.

Σε μια συνέντευξή σας είπατε πως είναι στη φιλοσοφία του Έλληνα να παρακολουθεί έναν τραγικό συγγραφέα το καλοκαίρι, όπως θα πάει και σε μια συναυλία.

Έτσι είναι. Εμείς το έχουμε ακόμη αυτό. Το κρατάμε. Είναι στο αίμα μας το θέατρο. Ο πλανήτης όμως φοβάμαι πως απομακρύνεται από τον πολιτισμό. Και δεν το λέω εγώ ως γραφική που παραπονιέται. Οι διανοούμενοι το αναφέρουν ως αιτία της κρίσης.

Εδώ όμως θέλω να ρωτήσω, πως αυτή η ροπή του Έλληνα προς το θέατρο και κατ’ επέκταση τον πολιτισμό συνδέεται με τον Έλληνα που καίει και καταστρέφει μια πόλη στο όνομα της κρίσης και της αγανάκτησης που αυτή προκαλεί;

Ο λαός μας, όπως κάθε λαός, δεν έχει μόνο προτερήματα, έχει και χιλιάδες ελαττώματα τα οποία δεν φαίνεται καθόλου διατεθειμένος να τα βελτιώσει παρά τα χαστούκια που τρώει. Το πιστεύω αυτό. Το ότι ο Έλληνας το έχει σαν συνήθεια τα βλέπει θέατρο δεν σημαίνει ότι δεν θα παρακολουθήσει και κάτι πολύ χαμηλότερης ποιότητας ή δεν θα συμπεριφερθεί σαν απολίτιστος ενίοτε. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχει σωστή παιδεία και κρίση, αυτό που θα δει να το μεταβολίσει σωστά στο μυαλό του. Η λεγόμενη μόρφωση πια έχει γίνει συσσώρευση πληροφοριών. Το σύστημα της παιδείας φορτώνει το μυαλό του εφήβου και του νέου με ένα σωρό πληροφορίες που αγωνίζεται να αποθηκεύσει και δεν του μαθαίνει να σκέφτεται. Θα έπρεπε να έχει απαγορευτεί το κατά λέξη. Είναι δυνατόν να υπάρχει επίσημη οδηγία «μην διατυπώνεις μόνος σου»; Θα μάθεις απ’ έξω τη διατύπωση των άλλων. Άρα… Μη σκέφτεσαι. Σε παρακαλώ μη σκέφτεσαι. Το λέω και ανατριχιάζω. Σε βάζει σε αφασία το ίδιο το σύστημα. Είναι εγκληματικό.

Εσείς απ’ όσο γνωρίζω έχετε ζήσει στο εξωτερικό, συγκεκριμένα στη Γαλλία…

Η Γαλλία έχει πολύ καλό σύστημα. Θα μιλήσω μέσα από το στόμα της Αρβελέρ, η οποία είπε ότι το γαλλικό σύστημα είναι εξαιρετικό γιατί το παιδί τελειώνει τη βασική του εκπαίδευση, ίσως παίρνει και το πρώτο πτυχίο για να είναι έτοιμο να αλλάξει κατεύθυνση. Το λέει λίγο περιπαικτικά αλλά είναι η αλήθεια. Σε βοηθάει να βρεις τι θέλεις και έστω μετά να αλλάξεις κατεύθυνση.

1005170_491828044226896_1970157707_n

Πως βλέπετε λοιπόν την τάση της νέας γενιάς, η πλειοψηφία της οποίας είναι μορφωμένα παιδιά να αναζητούν την τύχης τους στο εξωτερικό;

Μα τι να πω… Μακάρι η κατάσταση εδώ να προσέφερε στα παιδιά αυτά που τους αξίζουν. Δεδομένης όμως της κατάστασης, όταν ένα παιδί έχει τη δυνατότητα να βγει έξω, σαφώς είναι απώλεια για την Ελλάδα, αλλά πώς να του κόψεις το μέλλον λέγοντάς του μείνε εδώ για να υπηρετήσεις την πατρίδα; Είναι μεγάλη θυσία αυτό.

 

Έχετε μιλήσει με τα καλύτερα λόγια για τη γενιά των ηθοποιών στην οποία ανήκετε. Για τη γενιά των Ελλήνων πολιτών στην οποία ανήκετε, πως νιώθετε, που κληροδοτείτε στη νέα γενιά μια χώρα σε χειρότερη κατάσταση απ΄ ότι την παραλάβατε;

Νιώθω αποτυχημένη σε αυτό τον τομέα και ως πολίτης και ως πολιτικός. Ποτέ δεν ήταν ιδανικά τα πράγματα στη χώρα, επομένως θεωρώ ότι πέρα από το σύστημα, την παιδεία, το σχολείο κτλ. πάντα έπρεπε να αναπτύξεις την κρίση σου ώστε να μπορείς να διακρίνεις και να διαλέξεις τις αξίες από τα σκουπίδια. Άρα πολύ μεγάλο ρόλο για τη διαμόρφωση του αυριανού πολίτη έχει η οικογένεια. Εκεί κανείς δεν βγάζει την ουρά του απ’ έξω. Εγώ στατιστικά θεωρώ τον εαυτό μου αποτυχημένο ως πολίτη, αλλά ατομικά είμαι περήφανη για τη διαπαιδαγώγηση της κόρης μου. Εκεί βλέπω μια ελπίδα. Μέσα από εκείνη και τους φίλους της με τους οποίους έχω επαφή βλέπω πιο σωστούς πολίτες.

Εισπράττετε την οργή της νέας γενιάς μέσα από την κόρη σας;

Η κόρη μου επειδή ζει τα πράγματα από μέσα εξαιτίας μου, αυτό που μου δίνει είναι κάτι χειρότερο από οργή, εισπράττω πίκρα και θλίψη. Γνωρίζοντας πόσο δυσκίνητος είναι ο Έλληνας στις αλλαγές καταλαβαίνει ότι η τυφλή οργή δεν οδηγεί πουθενά. Προσπαθεί να κάνει ό,τι μπορεί, αλλά αντιμετωπίζει ερωτήματα όπως, γιατί να βασιλεύει το άδικο; Γιατί να μην υπάρχει ένα σύστημα που να σε βοηθήσει να απογειωθείς;

Και πως μπορεί να αλλάξει αυτό;

Εγώ σε εκείνη και τους φίλους της λέω ότι η σκυτάλη είναι τώρα σε εσάς, κάντε κάτι. Το χειρότερο είναι ότι οι περισσότεροι νέοι είναι απογοητευμένοι και μόνο απαξιώνουν την πολιτική. Δεν διανοούνται να ασχοληθούν δημιουργικά. Αυτή είναι η βασική απώλεια, η απαξίωση που δημιουργήσαμε στους νέους. Ποιος θα αλλάξει κάτι αν δεν του δώσεις την έμπνευση να το κάνει;

pemi-zouni-tin-enosi-anthropon-mporei-empodisei-tipota

Εσείς σε παλαιότερη συνέντευξή σας αφήσατε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ασχοληθείτε ξανά με την πολιτική.

Αφήνω πάντα περιθώριο αν χρειαστεί να βοηθήσω, αλλά με συνθήκες που να μου επιτρέπουν να το κάνω, πρέπει δηλαδή να αλλάξουν άρδην τα πράγματα. Ωστόσο δεν το αποκλείω, καθώς πιστεύω ότι είναι καθήκον όλων μας. Δεν θα έλεγα ποτέ ότι αποκλείεται να πάρω άλλο κόστος. Με το χέρι στην καρδιά θα έπρεπε όλοι να είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε. Με αυτό το προσωπικό που υπάρχει τώρα δεν θα ασχολούμουν ξανά. Με ένα νέο σχήμα που θα μου εμπνεύσει εμπιστοσύνη, ίσως και να προχωρούσα ξανά στο δρόμο της πολιτικής. Σε ό,τι αφορά στα ήδη υπάρχοντα, δοκιμαστήκαμε σε δύσκολες συνθήκες και αποδειχθήκαμε κατώτεροι των περιστάσεων. Είμαι απόλυτη σε αυτό.

Στις προηγούμενες εκλογές πολλοί καλλιτέχνες διεκδίκησαν και κέρδισαν βουλευτικές έδρες. Τι διαφορετικό περιμένει ο κόσμος από έναν καλλιτέχνη πολιτικό;

Ο κόσμος έχει την τάση να εμπιστεύεται τους ανθρώπους που δεν είναι επαγγελματίες πολιτικοί γιατί αυτοί έχουν δημιουργήσει μια καχυποψία. Επομένως, περιμένει από τους καλλιτέχνες μια ματιά απαλλαγμένη από κομματικές εξαρτήσεις και συμφέροντα, αφού δεν αρπάζονται για επιβίωση από την πολιτική. Αντιθέτως, καταθέτουν μια καριέρα, που τις περισσότερες φορές τσαλακώνεται από την πολιτική. Επίσης, επειδή ο πολιτισμός πάσχει, οι άνθρωποι του χώρου αυτού οφείλουν να εργαστούν και μέσω της πολιτικής για την ανύψωση αυτού του τομέα, που είναι το πρώτο κεφάλαιο της Ελλάδας και τελευταίο στις προτεραιότητες των πολιτικών.

Διάβασα το βιογραφικό σας το οποίο είναι αξιοθαύμαστο! Αναρωτιέμαι, όταν τα φώτα σβήνουν τι κάνει η Πέμυ Ζούνη για εκείνη;

Αυτό που κάνω. Με έχουν ρωτήσει, τι κάνω στον ελεύθερο χρόνο μου και απαντώ ότι δεν θεωρώ τον υπόλοιπο χρόνο δεσμευμένο για να περιμένω τον ελεύθερο. Ακόμη κι αν έχω 17 πράγματα να κάνω μέσα στη μέρα είναι μόνο επιλογή, όχι ανάγκη. Μέσα στο επάγγελμά μου είναι το διάβασμα, που λατρεύω, ο χορός, τα ταξίδια, η μουσική. Όλα αυτά τα χόμπυ αποτελούν τη δουλειά μου. Άρα, δεν περιμένω να τελειώσω τη δουλειά για να διαβάσω, διαβάζω γιατί είναι μέρος της δουλειάς μου και το γουστάρω. Γι’ αυτό και αντέχω.

pemi1

 

Αναφερθήκατε στα ταξίδια… Ποια νοοτροπία λαού, ή ποιας χώρας το σύστημα λειτουργίας θα μπορούσε να υιοθετήσει η Ελλάδα προκειμένου να ορθοποδήσει;

Αγαπώ πολύ την Ελλάδα και τους Έλληνες και θεωρώ ότι είμαστε προικισμένοι. Θα ήθελα μόνο στοιχεία κάποιων λαών να μεταγγιστούν στους Έλληνες. Με εντυπωσίασε η Κίνα και θα ήθελα λίγο από το σεβασμό και την πειθαρχία που έχουν να μπορούσαμε να το έχουμε και οι Έλληνες. Θα μας έδινε απίστευτη ώθηση να φτάσουμε πολύ ψηλά. Εμείς είμαστε άναρχοι. Παρόλα αυτά θαυμάζω το πάθος των μεσογειακών λαών και μου αρέσει που ανήκουμε σε αυτούς. Είμαστε πολύ προνομιούχοι.

Εκτός από την παράσταση που θα σκηνοθετήσετε σε συνεργασία με το Κ.Θ.Β.Ε. τι άλλο υπάρχει στα σχέδια σας;

Η συνεργασία μου με το Κ.Θ.Β.Ε. αφορά σε ένα έργο του Μπρούκνερ, ενός αυστριακού της γενιάς του ’20, το έργο ονομάζεται «Η αρρώστια της νιότης» και το περιμένω με μεγάλη χαρά! Επίσης, θα αναλάβω τη σκηνοθεσία σε ένα έργο της Μανίνας Ζουμπουλάκη που θα ανέβει το Νοέμβριο επίσης στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Επί σκηνής δεν θα σας απολαύσουμε φέτος;

Έχει τεθεί υπό συζήτηση και αυτό αλλά ακόμη δεν είναι βέβαιο.

 

Ζωή Καρασουλτάνη

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.