[Erofili synopsis] – Από 13 Δεκεμβρίου στο θέατρο Αυλαία

Τους συντελεστές της θεατρικής παράστασης «Erofili synopsis», Σίμο Κακάλα, Δήμητρα Κούζα, Έλενα Μαυρίδου και Στέλα Τενεκετζή συναντήσαμε  στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012 με αφορμή την επαναπαρουσίασή της στο κοινό της Θεσσαλονίκης από σήμερα, 13 Δεκέμβρη.

Η παράσταση πραγματοποιήσε την πρεμιέρα της στις 22 Ιουνίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012 αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Στη συνέχεια, ξεκίνησε περιοδεία σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και μετά τις sold out παραστάσεις στις 29 και 30 Οκτωβρίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δημητρίων έρχεται ξανά στο θέατρο Αυλαία για 10 παραστάσεις.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Βασισμένη στο αριστούργημα του Γ. Χορτάτση, πρόκειται για την ιστορία του απαγορευμένου έρωτα της Ερωφίλης και του νεαρού πρίγκιπα Πανάρετου, ο οποίος είναι υπό την προστασία του βασιλιά και πατέρα της Ερωφίλης, Φιλόγονου, αλλά ταυτόχρονα εκτελεί χρέη στρατηγού, αναλαμβάνοντας όλες τις μάχες του βασιλείου, φέρνοντας μάλιστα νίκες από αυτές. Ωστόσο, όταν αποκαλύπτεται έρωτας του με την κόρη του βασιλιά, ο τελευταίος εξοργίζεται, φυλακίζει και τελικά δολοφονεί τον Πανάρετο. Στη συνέχεια, πηγαίνει ως «γαμήλιο δώρο» το πτώμα του στην Ερωφίλη λέγοντάς της με ειρωνεία πως την έχει συγχωρέσει και της επιτρέπει να τον πάρει για σύζυγό της. Βέβαια, η Ερωφίλη, η οποία πάλεψε σθεναρά για να πείσει τον πατέρα της ότι ο έρωτάς της αξίζει, υπερτονίζοντας την ισότητα των ανθρώπων και εκμηδενίζοντας τη διαφορά της οικονομικής κατάστασης, όταν αντικρίζει τα νεκρά μέλη του αγαπημένου της θρηνεί και φτάνει στο τραγικό τέλος της αυτοκτονίας.

Με την παράσταση erofili synopsis ο θίασος ολοκληρώνει την ερευνητική του δουλειά στην Κρητική Αναγέννηση (2007 – 2012). Μια θεατρική πρόταση, αποτέλεσμα της πορείας του θιάσου που ξεκίνησε με τον Απόκοπο του Μπεργαδή από 2007 μέχρι το 2011 (Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο – Ρέθυμνο) και συνεχίστηκε με δύο ασκησιολογικού χαρακτήρα σχεδιάσματα της Ερωφίλης (2008, 2010).

Γι’ αυτό μίλησε αναλυτικά ο σκηνοθέτης της παράστασης Σίμος Κακάλας, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε: «…Η παράσταση Γκόλφω άνοιξε την πόρτα για τη μελέτη του 15σύλλαβου στίχου και της ελληνικής θεατρικής παράδοσης. Παλαιότερα, στα μπουλούκια οι καλλιτέχνες ταξίδευαν απ’ άκρη σ’ άκρη, προκειμένου να δείξουν στον κόσμο τη δουλειά τους, κάτω από αντίξοες θεατρικά συνθήκες αλλά πάντοτε με αστείρευτη θέληση και αγάπη για το αντικείμενό τους. Αυτό μας συγκίνησε ιδιαίτερα και προσπαθήσαμε να σεβαστούμε τη δουλειά τους, αφομοιώνοντας όλα όσα ακούσαμε κατά τη διάρκεια της έρευνας, ακόμη και βιώνοντας της ίδιες συνθήκες. Υπήρξαν περιπτώσεις που παίξαμε σε δρόμους, κάτω από το διαρκές φως της λάμπας της ΔΕΗ, γεγονός που δημιουργούσε σφάλματα στο φωτισμό. Παρόλα αυτά επιμένουμε να διατηρούμε το ρεπερτόριό μας σε ένα επίπεδο και γι’ αυτό επιλέγουμε παλιά και δύσκολα έργα, όπως ο Απόκοπος που δεν είναι καν θέατρο, αλλά πίεση με επιπλέον δυσκολίες στο λεξιλόγιο που χρησιμοποιούνταν στην Κρήτη του Μεσαίωνα.
Η συγκεκριμένη παράσταση, προσπαθεί να ξεφύγει από την παραδοσιακή φόρμα εν αντιθέσει με τις προηγούμενες δυο εκδοχές της που ήταν άμεσα συνυφασμένες με την Κρήτη και την κουλτούρα της. Διατηρώντας σαν μοναδικό στοιχείο τη συνάθροιση γύρω από το τραπέζι με τις τρεις πρωταγωνίστριες να αποτελούν το απομεινάρι του χορού της Ερωφίλης. Το έργο τοποθετείται χρονικά στο μεταίχμιο Αναγέννησης και Μπαρόκ. Μάλιστα, σηματοδοτείται από τη μουσική του Νίκου Βελιώτη, ο οποίος ακούμπησε ξεκάθαρα την ψυχή του έργου. Διατήρησε τα βασικά στοιχεία της Μπαρόκ μουσικής δίχως να επιτρέπει στη μουσική του να χρωματιστεί από αυτή την εποχή. Αποτελεί τον τέταρτο πρωταγωνιστή , όπως έχει σχολιαστεί πολύ εύστοχα από κριτικούς. Σε αυτή την παράσταση τίποτα δεν είναι τυχαίο. Ακόμη και ο φωτισμός είναι εμπνευσμένος από τα έργα του γνωστού ζωγράφου εκείνης της εποχής του Caravaggio. Εκεί κυριαρχεί το σκούρο και το σκοτεινό, απομακρυσμένα από την ομορφιά και την τελειότητα, παρεισφρέει μέσα τους η αληθινή ζωή. Αυτό φανταζόμουν κι εγώ για την Ερωφίλη.»

Μιλώντας για τη δουλειά τους και αναλύοντας τους ρόλους τους αντιλαμβάνεται κανείς πόσο πολύ πιστεύουν, αγαπούν και στηρίζουν αυτό που κάνουν. Η οικονομική κρίση δεν αποτελεί τροχοπέδη, ώστε να «αναγκαστούν» να παρουσιάσουν κάτι ευτελές και πρόχειρα δουλεμένο. Με σεβασμό προς το κοινό επιμελούνται την παραμικρή λεπτομέρεια και βελτιώνουν συνεχώς τις τεχνικές που χρησιμοποιούν.  Συμβουλεύτηκαν ειδικούς, όπως η φιλόλογος Ναταλία Δεληγιαννάκη και ο μουσικός Κωστής Κιριτσάκης ώστε να κατανοήσουν την  κρητική κουλτούρα και να αφομοιώσουν κάθε λεπτομέρεια και φυσικά την προφορά. Μάλιστα, στη συγκεκριμένη παράσταση προπονούνται καθημερινά σε ασκήσεις yoga και άλλων τύπων ώστε να μπορούν να προετοιμαστούν σωματικά και ψυχικά να έχουν την κατάλληλη συγκέντρωση για να ανταπεξέλθουν στο έπακρο στις απαιτήσεις του ρόλου τους.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι σε έναν από τους ρόλους που υποδύεται η Έλενα Μαυρίδου, αυτόν του χάρου, φοράει τη μάσκα από την πίσω πλευρά του κεφαλιού της και έχει προσαρμόσει έτσι τις κινήσεις της ώστε να δημιουργείται στιγμιαία η ψευδαίσθηση ότι λειτουργεί με την ορθή όψη του σώματος.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Σκηνοθεσία – Σκηνικό:   Σίμος Κακάλας
Εξεργασία Κειμένου – Διασκευή:   Έλενα Μαυρίδου
Μουσική:   Νίκος Βελιώτης
Μάσκες:   Μάρθα Φωκά
Σχεδιασμός Φωτισμού:  Περικλής Μαθιέλλης
Σχεδιασμός Ήχου:   Γιώργος Μαυρίδης
Βοηθός Σκηνοθέτη:   Δημήτρης Καλακίδης
Voice training:   Αθηνά Τρέβλια
Σύμβουλος – Φιλόλογος:   Ναταλία Δεληγιαννάκη
Διεύθυνση Παραγωγής:   Στέλα Τενεκετζή

Παίζουν οι ηθοποιοί: Δήμητρα Κούζα, Δήμητρα Λαρεντζάκη, Έλενα Μαυρίδου

Διάρκεια Παράστασης: 1 ώρα και 40 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

Προπώληση: 10 € Γενική Είσοδος
Τιμή στο ταμείο: 15 € Γενική Είσοδος, 10 €  Φοιτητικό, Μαθητικό, Ανέργων
Πληροφορίες: Θέατρο Αυλαία, τηλ. 2310 237700

Ζωή Καρασουλτάνη

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.