[Holy Motors] -Who is monsieur Oscar?-

Από 22 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους

Δώδεκα χρόνια μετά το “Pola X”, ο Λεός Καράξ – υστερικός, παρανοϊκός,
σουρεαλιστής, εκκεντρικός και υπέροχα φιλοσοφημένα νοσταλγικός – βουτάει στα βαθιά και αποκαλύπτει τον θησαυρό που βρήκε εκεί κάτω: τον Monsieur Oscar (Ντενίς Λαβάν).

Ο αινιγματικός monsieur Oscar παρουσιάζεται στην αρχή ως ένας καλοπληρωμένος businessman μιας εταιρείας, το όνομα της οποίας δεν κατονομάζεται ποτέ. Καθισμένος στο πίσω κάθισμα μιας κατάλευκης αστραφτερής λίμο, μιλάει ασταμάτητα στο κινητό του. Ο Oscar παραλαμβάνει έναν φάκελο. Τον κλείνει και αρχίζει να τραβάει το πρόσωπό του. Μεταμόρφωση υπ’ αριθμόν 1.

Το Holy Motors είναι ένα 24ωρο στιγμιότυπο από την ζωή του Oscar. Μαζί με την πιστά αφοσιωμένη σε εκείνον σοφέρ του, Celine (Έντιθ Σκομπ), περιπλανιούνται στους δρόμους του Παρισιού με σκοπό να προλάβουν όλα τα «ραντεβού» της ημέρας. Οι λεπτομέρειες με τις εκάστοτε απαιτήσεις των ραντεβού εσωκλείονται σε ειδικούς φακέλους, τους οποίους μελετάει ο Oscar – πάντοτε εν κινήσει – στα κενά μεταξύ των αποστολών.

Εάν θυμάμαι καλά, μέσα στην ταινία ο monsieur Oscar μεταμορφώνεται σε εννέα διαφορετικές περσόνες. Αλλάζει όψη, ρούχα, φύλο, γλώσσα, κοινωνική τάξη, ακόμη και ζωικά βασίλεια: Businessman, ζητιάνα γυναίκα, motion–captured ακροβάτης, “Monsieur Merde” (φιγούρα με άμεση παραπομπή στο έργο του Καράξ, Tokyo), πατέρας ανήλικης κόρης, θείος ευεργέτης στα τελευταία του, δολοφόνος, ακορντεονίστας μέσα σε εκκλησία… Εννέα διαφορετικές ζωές, εννέα ενσαρκώσεις που εναλλάσσονται ονειρικά/φροϋδικά αγνοώντας ή, καλύτερα, καταρρίπτοντας αφηγηματικές δομές και αιτιακές πλοκές, γυρνάνε την πλάτη σε τελολογικές ερμηνείες και αυτό που θεωρώ εγώ βασικότερο, αποδεσμεύονται από τον Λόγο θέτοντας έτσι την κατανόηση της ανθρώπινης (κινηματογραφικής) πράξης σε ένα δυναμικό πεδίο σχέσεων μεταξύ Εικόνας και Θεατή.

Με τις εννέα μεταμορφώσεις ο Καράξ/Λαβάντ ταξιδεύει στην ιστορία του σινεμά, από τον βουβό κινηματογράφο, στο μελόδραμα, το μιούζικαλ, το sci-fi μέχρι το CGI animation, και πιο αφαιρετικά, από τον αναλογικό στον ψηφιακό κινηματογράφο. Ο δημιουργός αποθεώνει την εικόνα – σύμβολο τεντώνοντας στα όρια των αντοχών της κάθε πτυχή και εφαρμογή της: στον χορό, στο θέατρο, στο Installation και στην Performance˙ στην ζωή, στον έρωτα και στον θάνατο. Αποδίδει φόρο τιμής σε κινηματογραφιστές που αγάπησε, θαύμασε και εμπνεύστηκε: Κοκτώ, Ντεμί, Γκοντάρ, Λιντς και Ντεμί. Ασκεί κοινωνικοπολιτική κριτική για την αισθητική, τεχνολογική και υπαρξιακή μετάβαση του “saint corps” σε “holy motors”.

Περαιτέρω, οι διαδοχικές μεταμορφώσεις του monsieur Oscar έρχονται να θίξουν το θέμα της ταυτότητας (αγώνας για απελευθέρωση ή κατάκτηση;), το τίμημα του ηθοποιού που είναι ταγμένος στο επάγγελμά του, τι χάνει (προσωπική ζωή, σταθερότητα, έλλειψη στενών συναισθηματικών δεσμών) και τι κερδίζει (όπως αναφέρει ο ίδιος ο Λαβάν, «The beauty of the act»), καθώς και το καταναγκαστικό παιχνίδι εναλλαγής ρόλων και ιδιοτήτων που το κάθε άτομο επωμίζεται στην προσωπική του διαδρομή (όλοι ζούμε σε
ένα κινούμενο σπίτι εξοπλισμένο με ταμπέλες-στολές για τα ημερήσια «ραντεβού» που έχουμε κλεισμένα μέσα στην μέρα).

Το Holy Motors, αυτό το σουρεαλιστικό, γκροτέσκο, αναρχικό και αντισυμβατικό τέρας και άγγελος συγχρόνως, είναι ταινία που απαιτεί. Αν ξεχαστείς, την πάτησες. Αν πας για να φας ποπ κορν, πάλι την πάτησες. Διαφορετικά, θα αναφωνήσεις ευλαβικά μαζί του, «Αμήν».

Σκηνοθεσία / Σενάριο: Λεός Καράξ

Παίζουν: Ντενίς Λαβάν, Μισέλ Πικολί, Έντιθ Σκόμπ, Εύα Μέντες, Κάιλι Μινόγκ

Διανομή: Strada Films

Διάρκεια: 117’

Ελένη Φιλίππου

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.