A Real RoadStory – ΦτωχομΆν(ν)α! 10 πράγματα που δεν ξέρουμε για τη Θεσσαλονίκη

Το άρθρο αυτό είναι ένα μέρος από μία σειρά άρθρων εν είδει ημερολογίου με σκοπό να πληροφορήσει τους αναγνώστες για κρυφές γωνιές της Θεσσαλονίκης (δράσεις- αποδράσεις-διαδράσεις) ή για τα γεγονότα που βιώνουμε καθημερινά και πολλές φορές περνούν απαρατήρητα.

ΚΩΔ: 029

thessalonikiΠερπατώντας στην πόλη μας μερικές λίγες στιγμές πολλά μοιάζουν να είναι μαγικά. Ο ουρανός, το λίγο πράσινο στα λίγα πάρκα, , η παραλία, τα κτίρια της άλλης εποχής, τα μνημεία. Είμαστε περήφανοι για τη Θεσσαλονίκη μας. Το αποδεικνύει άλλωστε και το γεγονός ότι σε μια πρόσφατη έρευνα η Θεσσαλονίκη μπήκε στη λίστα με τις 100 πιο πολυφωτογραφημένες πόλεις του κόσμου από τους κατοίκους της.

Γενικά η ιστορία της Θεσσαλονίκης λίγο – πολύ μας είναι γνωστή. Όταν, όμως, θαυμάζουμε κάτι το μελετάμε μέχρι το μεδούλι.  Αφορμή για αυτό το άρθρο αποτέλεσε αυτός ακριβώς ο θαυμασμός και η αγάπη μου για την πόλη μας. Αναζήτησα πληροφορίες και στοιχεία που δεν είναι και τόσο ευρέως διαδεδομένα. Ορίστε, λοιπόν, 10 πράγματα που ίσως δεν ήξερες για τη Θεσσαλονίκη.

white tower1) Το 1913 συστήνεται επιτροπή εξωραϊσμού για την εκπόνηση νέου σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη.  Μέσα στις πολλές στο τραπέζι πέφτει και η ιδέα να γκρεμιστεί ο Λευκός Πύργος (αυτό το «κακόζηλο στρογγυλό» κτίσμα). Ο επικεφαλής της επιτροπής, αρχιτέκτονας, Α. Ζάχος υποστήριξε ότι ο Λευκός  Πύργος γλίτωσε την κατεδάφιση λόγω της μεγάλης δαπάνης που απαιτούσε το έργο!

Ερνέστ Εμπράρ2) Το σχέδιο του Ερνέστ Εμπράρ για το χώρο όπου βρίσκεται σήμερα η Αρχαία Αγορά μετά την πυρκαγιά του 1917 προέβλεπε τη δημιουργία της «πολιτικής» πλατείας ή πλατεία των πολιτών (Place Civique) . Μια πλατεία που θα συγκέντρωνε δημαρχείο, δικαστικό μέγαρο και κτίρια δημόσιων υπηρεσιών. Με την έναρξη του έργου και την αποκάλυψη της Αρχαίας Αγοράς κάτω από το οδόστρωμα το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε.

3) Υπάρχουν διηγήσεις που θέλουν τα αρχικά σχέδια του Ερνέστ Εμπράρ  για τη νέα μορφή της Θεσσαλονίκης μετά την πυρκαγιά του 1917 να πολτοποιήθηκαν.  Από πληροφορίες το τελευταίο διάστημα μαθαίνουμε ότι έχουν έρθει στο φως αρκετά πρωτότυπα, γεγονός που αφήνει ελπίδες ότι ίσως να διασώθηκαν κι άλλα.

ano poli4) Ακριβώς μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917 η Άνω Πόλη ορίσθηκε ως διατηρητέα περιοχή. Στην ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο η Άνω πόλη δεν ήταν κατοικήσιμη, αλλά και στη βυζαντινή περίοδο τουλάχιστον η μισή ήταν ακατοίκητη. Ο λόγος; Χρειαζόταν κενός χώρος μεταξύ των τειχών και του οικισμού για την περίπτωση μάχης. Επίσης αυτή η περιοχή ήταν πάντα περιοχή κατοικίας και όχι εμπορίου, για αυτό το λόγο δεν υπάρχουν και πολλά μαγαζιά.

καραβι μπαρ5) Τα καραβόμπαρα, όπως συνηθίζουν να λένε μερικοί ακόμα τα καράβια- μπαρ που κυκλοφορούν κατά τους θερινούς μήνες στο Θερμαϊκό και προσφέρουν ταξίδια και ξύδια αναψυχής μέσα στον κόλπο  ξεκίνησαν τη λειτουργία τους ως αντίμετρα στο νόμο του Παπαθεμελή (1994) για το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων.

στοα μαλακοπή6) Το ρολόι  στη στοά της Μαλακοπής στην πλατεία χρηματιστηρίου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (βλ. Βαλαωρίτου – Συγγρού) δείχνει ακόμα την ώρα του μεγάλου σεισμού της πόλης μας. Στις 20 Ιουνίου 1978, Σάββατο βράδυ  η πόλη σείεται από τον εγκέλαδο στα 6,5 ρίχτερ. Στο ρολόι αυτό η ώρα είναι ακόμα 23:07.

λευκός πύργος7) Έως το 1911 ο Λευκός Πύργος περιτριγυριζόταν από ένα περίτεχνο περίβολο. Εκείνη τη χρονιά και με το κίνημα των Νεότουρκων να θεριεύει ολοένα και περισσότερο επισκέφτηκε την πόλη ο Μεχμέτ πασάς ο Ε’. Για να περάσει, λοιπόν, από το δρόμο της προκυμαίας κοντά στο Λευκό Πύργο-  τη σημερινή Λεωφόρο Νίκης κατά κάποιο τρόπο- χρειαζόταν να διευρύνουν εκείνο το σημείο για να χωρέσει το άρμα του. Έτσι, αντί να χαλάσουν μέρος του απέναντι πεζοδρομίου από το κτίριο του στρατιωτικού διοικητηρίου προτιμήθηκε να κατεδαφιστεί μεγάλο μέρος του περίγυρου του Λευκού Πύργου καταστρέφοντας ακόμα και επιγραφές που ήταν εντοιχισμένες στα μάρμαρα πετώντας τα κομμάτια στη θάλασσα.

8) Το ΜΜΘ έχει 1.500 κλειδαριές, ενώ στα καμαρίνια του που υπάρχουν σε 2 ορόφους μπορούν να φιλοξενηθούν 200 με 250 άνθρωποι.

roloi-aristotelous9) Το ρολόι της Αριστοτέλους χρονολογείται από τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Το 2005 ο δήμος Θεσσαλονίκης ξόδεψε περίπου 30.000 ευρώ, για να το αναβαθμίσει. Ο μηχανισμός του είναι ψηφιακός και ελέγχεται μέσω δορυφόρου συγχρονιζόμενος με το αστεροσκοπείο Γκρίνουιτς.

 

10) Το καλύτερο το άφησα για το τέλος! Εσείς το ξέρατε ότι ο ιστός της σημαίας πάνω στο Λευκό Πύργο είναι το κατάρτι από τη ναυαρχίδα Φετχί Μπουλέντ που πυρπόλησε ο Νάυραχος Νικόλαος Βότσης σε ναυμαχία το 1912 λίγο πριν παραδοθεί η Θεσσαλονίκη στους Έλληνες από τους Τούρκους;

anna st

 

 

 

Άννα Σταματοπούλου
anna_stamatopoulou@yahoo.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.